Wiele mówi się o tym, że strona internetowa powinna być odpowiednio zoptymalizowana pod roboty wyszukiwarek, ale aby jednocześnie miała w sobie funkcjonalność intuicyjną dla użytkownika. Jednak czym tak naprawdę jest strona internetowa przygotowana pod pozycjonowanie? Postanowiliśmy przytoczyć kilka istotnych kwestii, które mają znaczący wpływ na pozycje słów kluczowych w wynikach wyszukiwania.
Nawigacja na stronie internetowej
Użytkownicy, którzy trafiają na naszą stronę nie mogą się na niej pogubić. Każdy kto wejdzie i w kilka sekund nie znajdzie na stronie tego czego szukał, bardzo szybko ją opuści. Nawigacja na stronie jest również bardzo ważna dla robotów wyszukiwarek. Dlatego każdy odnośnik na stronie głównej musi być czytelny i w jasny sposób ma przekierowywać zarówno użytkowników jak i roboty do miejsc które wskazują (logiczne, ale niestety często „zapomina” się o tej zasadzie). W przypadku większych serwisów warto zastosować menu boczne, kategorie, a także producentów.
Breas crumbs, czyli tak zwane „okruszki” to ścieżka powrotu, która jest tak samo ważnym elementem – ułatwia ona nawigację użytkownikom, a przy użyciu specjalnych znaczników można ją wyświetlać w wynikach wyszukiwania.
W układzie strony internetowej powinny być także niektóre elementy, które są cały czas widoczne np. logo, menu, czy też w przypadku sklepu, koszyk. Dzięki temu użytkownik nie stracji orientacji, bez względu na to na jakiej podstronie się znajduje.
Strona internetowa RWD
Responsywność strony internetowej jest obecnie kluczowa, ponieważ dzięki dopasowaniu do rozdzielczości naszego urządzenia staje się ona o wiele bardziej intuicyjna dla użytkownika. Roboty wyszukiwarek także zwracają uwagę na ten atrybut, obniżając pozycję witryny nie zbudowanej w technologii RWD lub nie posiadającej wersji mobilnej.
Istota nagłówków na stronie
Nagłówki podobnie jak nawigacja na stronie są ważne i dla botów i dla użytkowników. Dlaczego? Dzięki nim wskazujemy robotom co istotnego znajduje się na konkretnej stronie, w jasny sposób, a użytkownik także jest w stanie szybko wywnioskować czy na tej stronie znajduje się to czego szukał. Jednak nie należy przesadzać z nagłówkami, przykładem jest H1, który może pojawiać się na stronie tylko jeden raz i musi on jasno określać jaki content znajduje się na stronie.
Czy content jest aż tak ważny?
Właściwy content to fundament dobrze zoptymalizowanej strony www. W zależności od typu serwisu mogą to być opisy produków, usług, działalności itp. Strona internetowa SEO friendly to strona z podstronami, niestety moda na one page nie ułatwia sprawy pozycjonowania. Każda nowa podstrona z nową unikalną treścią jest dla robotów wyszukiwarek informacją, że witryna jest wartościowa, ma coś nowego do zaoferowania użytkownikowi, przez co znajdzie się wyżej w wynikach wyszukiwania. Oczywiście elementy graficzne także mogą być dobrym contentem, ponieważ łatwiej przykuwają uwagę użytkownika, a jeżeli zawierają dobry opis „alt” to są wartościową informacją dla robotów wyszukiwarek.
Strona główna filarem witryny
Oczywiście najważniejsza jest strona główna, to na niej muszą znajdować się wszystkie odnośniki, a także wartościowa treść, połączona z odpowiednimi infografikami. To właśnie na stronę główną najczęściej trafiają użytkownicy więc nie może ona być nieintuicyjna, zwłaszcza jeżeli mamy do czynienia ze stroną typu onepage.
Są to podstawowe czynniki, które wpływają na to czy strona internetowa jest SEO friendly, jednocześnie nie wprowadzając dezorientacji wśród użytkowników. Optymalizacja strony wymaga bardzo szerokiego podejścia do tematu, za każdym razem jest to mocno indywidualna sprawa.
Strony internetowe są na bieżąco aktualizowane, przez co chcemy aby użytkownicy trafiali do nas jak najczęściej. To właśnie odpowiednia struktura strony www pozwoli na szybką indeksację nowych elementów i częstsze odwiedziny.