Pytanie o to kiedy pojawią się pierwsze efekty pozycjonowania, jest całkowicie zrozumiałe. Jest ono zadawane przy każdej rozmowie z nowym klientem, na temat warunków wykonywania działań z zakresu pozycjonowania. Jednak odpowiedź na tego typu pytanie nie jest jednoznaczna, wpływa na nią wiele czynników, często bardzo osobliwych. Postaramy się nieco przybliżyć temat tego ile może potrać pozycjonowanie strony.
Ocena witryny przez Google
Tak naprawdę karty rozdaje wujek Google, ponieważ to roboty wyszukiwarki sprawdzają strony i sklepy internetowe i oceniają ich jakość, treść, unikatowość, ilość wystąpień słów kluczowych czy też ilość linków wychodzących. Ważne jest to, by pokazać Google, że strona jest na bieżąco aktualizowana i udoskonalana pod kątem zasad SEO, wtedy możemy liczyć na to, że wyszukiwarka doceni działania – roboty będą częściej odwiedzać stronę internetową, będzie ona na bieżąco indeksowana, co może skutkować wyższą pozycją w wynikach wyszukiwania.
Czynniki wpływające na pozycjonowanie
Każda branża jest inna, dlatego nie można udzielić jednoznacznej odpowiedzi na to „Ile trwa pozycjonowanie strony?”. Oto kilka czynników, które znacząco wpływają na to jak szybko pojawią się pierwsze efekty pozycjonowania:
- branża z jakiej pochodzi strona – niektóre branże takie jak kredyty, odzież czy też meble, należą do ciężkich tematów w SEO, co nie oznacza że ich pozycjonowanie jest niemożliwe, w strategii będą znajdowały się mocniejsze działania, wymagające dłuższego czasu na pojawienie się pierwszych wyników. Istnieją takie branże, których pozycjonowanie nie zajmie tak dużo czasu, jak w przypadku wcześniej wymienionych – dokładnych danych powinna udzielić firma, która zajmie się pozycjonowaniem strony.
- struktura strony – strona www musi być zbudowana zgodnie z wytycznymi Google, niestety na rynku ciągle sprzedawane są systemy CMS, które nie mają nic wspólnego z zasadami dyktowanymi przez SEO,
- wersja mobilna – Google wydało oficjalny komunikat, w którym mówi, że strony posiadające wersję responsywną lub mobilną są lepiej traktowane w wynikach wyszukiwania
- wybór słów kluczowych – słowa ogólne, są trudniejsze w pozycjonowaniu od słów regionalnych, oraz rozbudowanych fraz np. dotyczących modelu produktu
- historia domeny, która będzie pozycjonowana – pozycjonowanie stron internetowych trwa już dobrych kilka lat, niektóre domeny mają nienaganną historię, nie były „zalane” spamowymi linkami, więc można je spokojnie dalej pozycjonować. Natomiast są także domeny z przejściami, do których linkowały strony o wątpliwej reputacji, co mogło doprowadzić do zafiltrowania. Jednak spokojnie – z takiej sytuacji także można wybrnąć obronną ręką 🙂
- działania konkurencji – jeżeli pozycjonujemy stronę, która ma dużą konkurencję, mocno działającą w SEO to na pewno pozycjonowanie potrwa nieco dłużej – trzeba udowodnić Google że nasza strona jest tak samo wartościowa jak te, które zaczęły promować się o wiele wcześniej przed nami.
- strategia SEO – firmy pozycjonujące działają bardzo różnie, niektórzy zaślepieni szybkimi efektami w wynikach wyszukiwania nie liczą się z konsekwencjami, które mogą nastąpić (kara ręczna od Google). Lepiej wybrać firmę, która ma starannie rozplanowaną strategię, zajmującą więcej czasu, ale przyniesie większe korzyści, dzięki stabilizacji w wynikach Google.
- firma pozycjonująca z którą współpracę rozpoczynamy – warto dopytać o to jakie działania będą podjęte w trakcie umowy.
To są tylko fundamentalne czynniki wpływające na pozycjonowanie, każda strona jest inna i w trakcie pozycjonowania może okazać się, że coś stoi na przeszkodzie lub pomaga w pozycjonowaniu. Tak naprawdę pozycjonowanie jest bardzo indywidualną usługą.
Kiedy można zobaczyć efekty pozycjonowania?
Właściwie po pierwszej optymalizacji zobaczymy, że strona zacznie pojawiać się w wynikach wyszukiwania, a frazy bardziej rozbudowane mają szansę znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania. Jednak to dopiero początek pracy, tak naprawdę każdy kto zna chociaż podstawy pozycjonowania powie, że pół roku jest czasem od którego można wymagać już pojawienia się wyników w TOP10 – każda firma która obiecuje efekty po miesiącu, prawdopodobnie nie bierze pod uwagę wytycznych Google i działa niezgodnie z jego zasadami, co może i skutkuje szybszymi pozycjami, jednak nie trwałymi. Kiedy Google zauważy nieuczciwe zagrywki może ukarać stronę na dobre, przez co stracimy domenę i trzeba będzie wszystko zaczynać od początku na nowym adresie internetowym.
Kiedy już osiągniesz wysokie pozycje, nie możesz zaprzestać działań pozycjonowania. Konkurencja nie śpi, może się okazać że ich działania z zakresu SEO/SEM wyprą twoją stronę w bardzo szybkim czasie. Efekty pozycjonowania należy podtrzymywać, mniej intensywnymi działaniami, jednak bez tego możemy stracić kilka miesięcy pracy.
Jesteś zainteresowany pozycjonowaniem?
Zapraszamy do skorzystania z naszej oferty – gwarantujemy, że pozycjonowanie z NetFortis, przyniesie wymierne korzyści Twojej firmie 🙂