Jaką jakość posiada Twoja strona internetowa? Mamy dla Ciebie dość szczegółowy wykaz pytań, które każdy właściciel witryny powinien sobie zadać. Jeżeli na większość pytań odpowiesz tak, tzn. że twoja strona www jest w porządku. Jednak większość stron ma wady, które znajdują się na różnych płaszczyznach, związanych z ograniczeniem zasobów.
Czy aby na pewno Twoja strona www jest usability?
Te kilka pytań może utwierdzić Cię w tym, że Twoja strona jest świetna i nie trzeba jej zmieniać, jednak jeżeli kilka z nich da Ci coś do namysłu, powinieneś pomyśleć nad odświeżeniem strony www.
Dostępność strony internetowej
- Czy treść jest dobrze oddzielona od elementów nawigacyjnych?
- Czy strona internetowa jest kompatybilna z różnymi przeglądarkami?
- Czy witryna jest zgodna ze standardami W3C?
- Czy znaczniki „alt” masz użyte we wszystkich znaczących i mniej znaczących obrazkach?
- Czy posiadasz na stronie alternatywne teksty przekazujące informacje w prosty i czytelny sposób?
Nawigacja po stronie www
- Czy linki z anchor tekstem prowadzą we wskazane miejsca, a ich użycie jest logiczne i wskazane?
- Jak długo użytkownik musi szukać oferty która go interesuje (ilość kliknięć na stronie), czy informacje nie znajdują się „za daleko”?
- Jeżeli ekran powitalny jest formacie Java/ JavaScript/ Flash, to czy istnieje alternatywa w formie tekstu?
- Czy odpowiedź na kliknięcie w hiperłącze następuje natychmiastowo (0,1 sekundy)?
- Czy klikalne elementy na stronie, wskazują na to że są klikalne?
- Czy czcionki, kolory, czy też kontrasty są czytelne?
- Czy jest jasne określenie celów na stronie? (cel musi zostać osiągnięty w kilka sekund!)
- Czy masz jasne i wyraźne wezwanie do działania na każdej stronie/podstronie?
- Czy mapa serwisu jest dostępna?
- Jeżeli powyższy punkt nie jest spełniony, to czy wyszukiwarka na stronie jest dostępna?
Projekt strony internetowej
- Czy projekt witryny jest estetyczny?
- Czy kolory są harmonijne i logicznie powiązane?
- Czy tekst na stronie jest czytelny dla wszystkich?
- Czy projekt jest dostosowany do urządzeń o różnej rozdzielczości? (responsive web design)
- Czy czcionki bez względu na rozdzielczość urządzeń są czytelne? (responsive web design)
Strona internetowa, a jej zawartość i treść (content)
- Czy „kopia strony” jest zwięzła i treściwa?
- Czy zwracasz się na stronie bezpośrednio do grupy docelowej?
- Czy wielkość tekstu może być zmieniana?
- Czy kontrast między treścią, a kolorystyką strony jest odpowiedni i oczy się nie męczą?
- Czy tekst na stronie jest podzielony na krótkie fragmenty, ma wytłuszczenia, nagłówki, podtytuły (wpływ na SEO/SEM)?
- Czy w artykułach znajdują się szczegółowe wyjaśnienia przedmiotów lub definicji branżowych?
- Czy identyfikujesz się z treścią na stronie?
- Czy masz referencje opublikowane na stronie?
- Czy regularnie aktualizujesz zawartość na stronie?
- Czy udostępniasz artykuły, które zwiększą zaufanie do Twojej marki? (zapewnienie o znajomości branży)
Bezpieczeństwo strony www
- Czy dane klientów są przechowywane online? Jeżeli tak to czy ta baza ma odpowiednie zabezpieczenie przed dostępem z zewnątrz?
- Czy zawarte są w stronie zabezpieczenia przed włamaniem?
- Czy prywatne katalogi są chronione hasłem .htaccess?
Strona internetowa, a inne względy techniczne
- Czy strona ładuje się szybko (nawet na urządzeniach mobilnych!)?
- Czy wszystkie linki (wewnętrzne i zewnętrzne) są ważne i aktywne?
- Czy skrypty nie zawierają błędów?
- Czy strona nie ma błędów od strony serwera?
Marketing internetowy a strona internetowa
- Czy strona jest odpowiednio zoptymalizowana pod wyszukiwarki?
- Czy strona zachęca użytkownika do skorzystania a oferty?
- Czy strona zachęca do tzw. „wirusowych odwiedzin” (promocja, konkurs, biuletyn)
- Czy robots.txt jest skonfigurowany?
- Czy mapa serwisu jest dostępna?
- Czy strony mają przyjazne linki?
- Czy każda podstrona posiada tekst (poza obrazkami, wideo itp.)?
- Czy strona jest dostępna przez jeden adres, czy kilka adresów url (co gorsza, aby uzyskać dostęp do tej samej strony – duplicate content)?
Strona internetowa a kwestie prawne
- Czy strona „kontakt” posiada rzeczywisty adres, numer telefony, formularz kontaktowy, e-mail?
- Czy strona posiada politykę prywatności?
- Czy strona posiada zawarte wszelkie zezwolenia, jeżeli takie są konieczne?
Mamy nadzieje, że te kilka pytań pozwoliło ocenić Ci własną stronę internetową na wielu płaszczyznach. Tworzenie strony to bardzo długi i pracochłonny proces, który musi uwzględniać wszystkie te kwestie, aby strona spełniała swoje funkcje w sieci. Polecamy zapoznać się z naszą ofertą na tworzenie stron internetowych.